Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Elfeledett KRESZ-szabályok 1. rész

2009.12.27

( a cikk a www.origo.hu "Elfeledett KRESZ-szabályok" című cikkén alapul)

 

Szögezzük le az elején: gyakorlatilag bárkinek lehet jogosítványa, csak a megszerzésére fordított idő és pénz mennyisége változó. Ha pedig valaki megkapja a vezetői engedélyt és utána megfelel az időszakos orvosi vizsgálatokon, soha többet nem kell számot adnia vezetési tudásáról, arról, mennyire ismeri a szabályokat. Elvileg éppúgy részt vehet a forgalomban az a nagypapa, aki még a balra tarts idején, jobbkormányos autóban szerzett jogosítványt, amikor még nemhogy autópálya, de autóút sem volt, amikor a kóborló haszonállatok, a patkószegek és a lócitrom jelentette az automobilistára leselkedő legnagyobb veszélyt.
A piros lámpán nem szabad átmenni. A sebességkorlátozást be kell tartani. A záróvonalat nem szabad átlépni. Ritkán figyelmetlenségből, gyakran tudatosan megszegett, de közismert szabályok, amelyekkel talán a közlekedés néhány éve még kissé képzetlen résztvevői is tisztában vannak már. Alább nem ilyen példákat sorolunk fel, hanem olyan szituációkat, amelyekben a vezetők legtöbbször nem is tudják, hogy megszegik a KRESZ-t. A válogatás saját tapasztalatainkon alapul, de kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére a témában. Az észrevételek alapján kiegészítjük a listát, és megkérdezzük a szabályokat alkotók és az azok betartatásáért felelős szakemberek véleményét.

 

 Jobbra húzódás elmulasztása

Az általános szemlélet szerint a külső sáv kizárólag kerékpárok, segédmotorok, lovas kocsik és hatéves részletre vett kétmilliós autók számára fenntartott terület, sikeres ember csak a belső sávban halad. Mintha sínen menne, lehetetlen kitéríteni. Ha éppen nem siet, nyugodtan elautózgat ötvennel a hetvenes tábla hatálya alatt a belső sávban. A mögötte balra indexeléssel vagy fényszóróvillogással előzési szándékát tudató autós jelzéseit agresszivitásnak veszi, csak azért sem alázkodik meg. A vége általában az, hogy a hátul lévő autós jobbról megelőzi – ami lakott területen kívül éppúgy szabálytalan, mint kis forgalomban vagy az előzés után is folyamatosan a belső sávban haladni. Gyorsforgalmi utakon különösen balesetveszélyes magatartás, amelyre újabban feliratok is figyelmeztetnek az autópályák információs kijelzőin.
( 25. § (2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, kerékpárral, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni.
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2) - (4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra  bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.)

 

Menetrend szerint közlekedő autóbusz elsőbbsége

Többször találkozhatunk olyan esettel, amikor az autóbusz az utasok felszállását és az ajtó zárását követően irányjelzéssel próbál elindulni a megállóhelyről, az autóstársak pedig egymás után haladnak el a busz mellett. Sőt olyan is előfordul, hogyha a busz próbál lassan elindulni, és folytatni a menetrendhez kötött útját, az érkező autós dudálással és villogással próbálja a buszsofőrt a maga által tartott „rendre” utasítani, pedig a lakott területen belül az autósnak a megállóhelyről induló autóbusz részére annak elindulását segítve elsőbbséget kell adni. Itt kell megjegyeznem, hogy sokszor az autósok elsőbbséget adnak a buszoknak a kereszteződésekben és ezzel segítik annak folyamatos haladását, ez mindenképpen köszönetre ad okot.
(24. § (3) Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékát jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak és trolibusznak a megállóhelyről való elindulását (jobb szélső sávba való besorolását) – ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető – lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz, illetőleg a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről.)

 

Megállás

Azt sem tudják az autósok minden esetben, hogy hol lehet és hol tilos megállniuk. Néha a zebrát kijelölt megállóhelynek tekintik, pedig azon, sőt előtte 5 méterrel sem szabad megállni. Megfelelő parkoló hiányában az útkereszteződést is gyakran választják megállásra, nem törődnek a közlekedés biztonságával. A KRESZ tételesen felsorolja azokat a helyeket, ahol tilos megállni, tartsuk be ezeket!
(40 § (5) Tilos megállni:
d) körforgalmú úton, útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül, ha a közúti jelzésből más nem következik; az útkereszteződésben az úttorkolattal vagy útelágazással szemben megálló járműre - ha ez a többi jármű bekanyarodását nem akadályozza - a tilalom nem vonatkozik;
e) kijelölt gyalogosátkelőhelyen, valamint a gyalogosátkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül;)

 

folytatás az "Elfeledett KRESZ-szabályok 2. rész" című cikkben
- világítás vasúti átjáróban
- kanyarodó főút
- körforgalom
- balra kanyarodás egyirányú utcából
- kereszteződésbe szorult autók
- gyalogosok elsőbbsége
- ködfényszóró használata
- figyelmeztető jelzést használó járművek

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.